Το πρώτο μέρος θα το βρείτε εδώ
Ζαν Ζακ Ρουσσώ(1712-1778)
Ο Ρουσσώ ήταν υπέρμαχος της ελευθερίας που πηγάζει απο την ανθρώπινη φύση, αυτός είναι και ο λόγος που αντιμετώπισε ως κάτι αρνητικό την επερχόμενη εμπορευματοποίηση της κοινωνίας στην εποχή του. Ο Ρουσσώ πίστευε πως οποιαδήποτε πολυτέλεια που προέρχεται απο την ανάπτυξη της τεχνολογίας, έχει αρνητική επιρροή στον άνθρωπο. Σύμφωνα με τον Ρουσσώ, οι άνθρωποι θα έπρεπε να υπακούν μόνο στις φυσικές τους ανάγκες, και οχι στις πρόσθετες-πλαστές ανάγκες που τους δημιουργεί η ανάπτυξη μιας καταναλωτικής κοινωνίας.
Ακόμα και την άποψη των διαφωτιστών, ότι μέσω της τέχνης και της εξέλιξης των επιστημών η κοινωνία και ο άνθρωπος προοδεύει, ο Ρουσσώ την απέρριπτε λέγοντας ότι οι τέχνες και οι επιστήμες, υπάρχουν για να χρυσώνουν το χάπι των δεινών της εμπορευματοποίησης. Υποστήριζε δηλαδή, ότι μαζί με αυτά τα φαινομενικά καλά, εξαπλωνόταν και εντεινόταν ταυτόχρονα η υποδούλωση και η ανισότητα.
Συγκεκριμένα αυτό που ο Χόμπς θεωρεί ότι είναι στην φύση του ανθρώπου, δηλαδή η απληστία του για ολοένα αυξανόμενη δύναμη και συσσώρευση περιουσίας, ο Ρουσσώ το θεωρεί παραφύση και αρνητικό.
Η ιδανική κατάσταση για τον άνθρωπο σύμφωνα με τον Ρουσσώ είναι η φυσική ζωή, την οποία μάλιστα την περιγράφει τοποθετώντας την στο παρελθόν. Η περιγραφή του είναι περισσότερο φανταστική παρά επιστημονική(χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν χρησιμοποίησε και επιστημονικά δεδομένα), παρόλα αυτά αξίζει να την αναφέρουμε επιγραμματικά.
Ο άνθρωπος του Ρουσσώ ζει στην φύση, ελεύθερος να ικανοποιεί τις φυσικές του ορέξεις. Ο φυσικός άνθρωπος είναι ευτυχισμένος, ζει ειρηνικά με τους συνανθρώπους του, χωρίς να θεωρεί ότι κάτι είναι δικό του, αλλά χωρίς να θεωρεί ότι και κάτι του απαγορεύεται. Ο φυσικός άνθρωπος είναι υγιής, έχει υπερανεπτυγμένες αισθήσεις, είναι συμπονετικός και κοινωνικός. Σε αυτό το σημείο αξίζει να δούμε πως περιγράφει ο ίδιος ο Ρουσσώ την έκπτωση του ανθρώπου απο την φυσική στην πολιτισμένη κατάσταση.
«Ο πρώτος άνθρωπος που περιέφραξε ενα κομμάτι γης και σκέφτηκε να πει «αυτό είναι δικό μου» και βρήκε ανθρώπους τόσο αφελείς ώστε να τον πιστέψουν ήταν πραγματικός θεμελιωτής της πολιτικής κοινωνίας. Απο πόσα εγκλήματα δεν θα είχε γλιτώσει το ανθρώπινο γένος αν κάποιος είχε βγάλει τους πασσάλους και σκεπάσει με χώμα τα χαντάκια και φώναζε στους συνανθρώπους του: Προσοχή στα λόγια αυτού του απατεώνα, είστε χαμένοι αν ξεχάσετε ότι οι καρποί της γης ανήκουν σε όλους και η ίδια η γη σε κανένα»
Δεν γνωρίζω αμα ο Ρουσσώ είχε σκεφθεί ότι ο πρώτος που θεώρησε τον εαυτό του ιδιοκτήτη θα έριχνε πέτρες στο κεφάλι όποιου αμφισβητούσε την ιδιοκτησία του, βέβαια και πάλι αν την αμφισβητούσαν πολλοί μαζί θα τον έπαιρνε ο διάολος τον επίδοξο ιδιοκτήτη, αυτό ονομάζεται συλλογικότητα αλλά θα την δούμε πιο αναλυτικά όταν θα μιλήσω για τον Μάρξ.
Ο Ρουσσώ αντιμετωπίζοντας την ανάδειξη της νέας αυτής εμπορευματοποιημένης κοινωνίας ως ενα αναπόφευκτο κακό, θεωρεί με τη σειρά του τους όρους του κοινωνικού συμβολαίου. Η προσέγγιση του, όπως είναι αναμενόμενο είναι ιδιαίτερα ιδεαλιστική.
Ο Ρουσσώ κάνει χρήση του όρου «γενική βούληση» για να περιγράψει την παρόρμηση του ανθρώπου να συννενωθεί σε μια σχέση με άλλους ανθρώπους ενώ παράλληλα θα μπορεί μέσα απο αυτή τη σχέση να προστατεύει τον εαυτό του και την περιουσία του. Πρέπει να δοθεί προσοχή στο γεγονός πως ο Ρουσσώ δεν θεωρούσε πως η γενική βούληση απαιτούσε την υποταγή του ατόμου στη βούληση του συνόλου, μιας και κάτι τέτοιο θα του στερούσε την πολυπόθητη για τον θεωρητικό φυσική ελευθερία, αλλά πήγαζε απο μια εσωτερική ανάγκη(δηλαδή και φυσική), που βρίσκεται σε όλα τα ανθρώπινα όντα, και που είναι δυνατόν να εκφραστεί με τέτοιο τρόπο ώστε το ατομικό να είναι ταυτόχρονα και γενικό.
Όπως χαρακτηριστικά γράφει ο ίδιος ο Ρουσσώ:
«Να βρούμε μια μορφή συνένωσης που θα υπερασπίζεται και θα προστατεύει το πρόσωπο και τα αγαθά κάθε μέλους με τη συλλογική δύναμη όλων και στην οποία κάθε άτομο, ενώ συννενώνεται με τους άλλους, δεν υπακούει κανέναν παρά τον εαυτό του και είναι ελεύθερος όπως πρίν»
Στην θέση του εγγυητή αυτής της συννένωσης ο Ρουσσώ δεν βάζει ούτε τον Κυρίαρχο του Χόμπς, αλλά ούτε και τον φυσικό νόμο όπως τον θεωρεί ο Λοκ, ως απόλυτη θεική βούληση. Εκφραστής και εγγυητής των όρων της συννένωσης αυτής είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, που για τον Ρουσσώ είναι και φορέας του φυσικού νόμου. Αυτό σημαίνει ότι οι μετέχοντες δεν είναι υπήκοοι αλλά πολίτες, γιαυτό ως ισότιμα μέλη ωφείλουν να εκφράζουν την ατομική τους βούληση ελεύθερα διαμορφώνοντας έτσι την κοινωνία προς το κοινό συμφέρον*. Αυτός είναι και ο λόγος που ο Ρουσσώ αναβιώνει το αρχαίο κλασσικό ιδεώδες της συμμετοχικής δημοκρατίας.
* Ο Ρουσσώ θεωρεί ότι εφόσον η ανάγκη για δημιουργία της κοινωνίας πηγάζει απο μια κοινή ατομική βούληση, τότε συνεπάγεται ότι αυτό που το άτομο θεωρεί καλό και συμφέρον για τον εαυτό του είναι ταυτόχρονα καλό και συμφέρον για το σύνολο.
Πηγή, Γ Μολυβάς, Φιλοσοφία στην Ευρώπη, τόμος β, «Η εποχή του διαφωτισμού 17ος-18ος αιώνας», ενότητα 4.3.
Κάρλ Μάρξ(1818-1883)
Για τον Μάρξ το κοινωνικό συμβόλαιο δεν είναι τίποτα παραπάνω απο μια συμφωνία που επιβλήθηκε απο εκείνους που κατέχουν τα μέσα παραγωγής στην εργατική τάξη. Ο Μάρξ αναφέρει ότι αυτό έγινε στην Ευρώπη εξαιτίας της κορεσμένης ιδιοκτησίας γης σε χώρες όπως η Αγγλία, επειδή υπήρχαν πολλοί ακτήμονες που έβρισκαν ως μόνη διέξοδο την μισθωτή εργασία. Στην Αμερική αντίθετα, που στην εποχή του Μάρξ δεν ήταν αυτό που ξέρουμε εμείς σήμερα, ήταν δύσκολο να δημιουργηθεί μια τέτοια εργατική τάξη, ελεγχόμενη απόλυτα απο το κεφάλαιο, επειδή ήταν εύκολο ακόμα και κάποιος νεοφερμένος ακτήμονας να αποκτήσει γη. Έτσι υπήρχαν στην Αμερική φαινόμενα εργατών που δούλευαν για λίγο σε κάποιον κεφαλαιοκράτη, και με την πρώτη ευκαιρία τον εγκατέλειπαν για να ιδιωτεύσουν και εκείνοι, ενω παρατηρούνταν συχνά περιπτώσεις όπου οι εργάτες εκβίαζαν τον εργοδότη τους, γνωρίζοντας πως εκείνος δεν θα ήταν εύκολο να τους αντικαταστήσει, για να τους δώσει ιδιαίτερα ψηλά ημερομίσθια, αυτός ήταν και ενας λόγος που στην Αμερικάνικη ήπειρο εκείνη την εποχή ήκμαζε η δουλεία. (Το Κεφάλαιο, βιβλίο πρώτο, ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ, ΤΟ ΠPOTΣEΣ ΣΥΣΣΩΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ)
Για των Μάρξ, η ιδιοκτησία, ο τρόπος παραγωγής και οι παραγωγικές σχέσεις ήταν εκείνα που ρύθμιζαν και διαμόρφωναν την κοινωνία, και όχι κάποιου είδους κοινωνικό συμβόλαιο βασισμένο σε μια αφηρημένη έννοια όπως πίστευαν οι προαναφερθέντες πολιτικοί φιλόσοφοι. Έτσι λοιπόν, ο ακτήμονας χωρικός, που με το πέρασμα στην καπιταλιστική κοινωνία μετατράπηκε απο ακτήμονα δουλοπάροικο σε ακτήμονα εργάτη κάτοικο πόλης, δεν διαπραγματευόταν το κοινωνικό συμβόλαιο, απλά το αποδεχόταν μην έχοντας άλλη εναλλακτική. Ο κεφαλαιοκράτης, στα πρώτα χρόνια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, επέβαλε στους εργάτες σκληρές συνθήκες εργασίας καθόριζε τα πενιχρά ημερομίσθια, καθώς επίσης και τον τόπο που θα κατοικούν(συνήθως σε άθλιες εργατικές περιοχές των προαστείων κάτω απο το πυκνό νέφος των εργοστασίων), επιβάλοντας τους άμεσα και ανεμπόδιστα ενα εφιαλτικό και χωρίς καμιά διέξοδο τρόπο ζωής.
Η διέξοδος απο αυτού του είδους της μισθωτής δουλείας για τον Μάρξ έρχεται μέσα απο μια παγκόσμια συνειδητοποίηση του ρόλου της εργατικής τάξης, απο τους ίδιους τους εργάτες, η οποία θα οδηγήσει στην ενοποίηση τους για την αποτίναξη των ζυγών.
«Εργάτες όλου του κόσμου ενωθείτε! Δεν έχετε τίποτα να χάσετε, πέρα απο τις αλυσίδες σας.» (Κομμουνιστικό Μανιφέστο, επίλογος)
Επηρρεασμένος και απο την Γαλλική Επανάσταση ο Μαρξ, πίστευε ακράδαντα ότι όπως και η φεουδαρχία, έτσι και ο καπιταλισμός, πρέπει και είναι νομοτελειακό να ανατραπεί με επανάσταση, την οποία ωφείλει να κάνει το προλεταριάτο και να οδηγήσει την κοινωνία στο επόμενο στάδιο, την δικτατορία του προλεταριάτου, και τέλος στον κομμουνισμό που για τους κομμουνιστές αποτελεί την ιδανική μορφή κοινωνίας. (Andrew Heywood, Πολιτικές Ιδεολογίες, Κεφ 4)
Έτσι ο Μάρξ, όπως είχε πει και ο Hegel, υποστηρίζει(έχοντας τελέσει εξαντλητική ιστορική έρευνα), ότι η κοινωνική πρόοδος έρχεται μέσα απο την σύγκρουση του συντηριτικού στοιχείου μέσα σε μια κοινωνία με το προοδευτικό. Για τον Μάρξ, όπως κάθε ατελές κοινωνικοπολιτικοοικονομικό σύστημα, έτσι και ο καπιταλισμός, κρύβει μέσα το τον νεκροθάφτη του, που στην περίπτωση της φεουδαρχίας ήταν η αστική τάξη, ενώ στον καπιταλισμό αυτόν τον ρόλο τον αναλαμβάνει το προλεταριάτο. (Andrew Heywood, Πολιτικές Ιδεολογίες, Κεφ 4)
Στην ιδανική κομμουνιστική κοινωνία που οραματίζεται ο Μάρξ, βασική αρχή θα είναι η ισότητα και η κατάργηση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων. Η παραγωγή θα είναι πάλι μια συλλογική διαδικασία, οι καρποί της οποίας όμως δεν θα ανήκουν σε άτομα, αλλά συνολικά στην κοινωνία, που ο καθένας θα προσφέρει σύμφωνα με τις ικανότητες του και θα αμοίβεται σύμφωνα με τις ανάγκες του. (Andrew Heywood, Πολιτικές Ιδεολογίες, Κεφ 4)
ΦΑΙΝΕΤΑΙ Ο ΤΙ ΣΕ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΚΑ ΙΟ ΚΑΡΑΤΖΑΦΥΡΕΡ ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΚΝΕ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ.
ΧΑΧΑ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Κάτσε να δει που θα το καταλήξω και ίσως αναθεωρήσει, αχαχαχαχα
πάντως για την κολεκτιβοποίηση θα γράψω αύριο γιατί εχω αφήσει το σχετικό βιβλίο στο μαγαζί, σήμερα απλά θα ολοκληρώσω τα του Ρουσσώ.
Ανάλυση της «Κατίνας-Γιώργου»
Απ’ οτι εγώ έχω καταλάβει η ιδιοκτησία άρχισε με την αγροτική επανάσταση. Θεωρώ ότι ήταν πριν 5000 χρονια αρκετά «λογικό» αμα βάλεις μια μανταρινιά να θέλεις να φας εσυ(ένα άτομο) τα φρούτα γιατί είναι δικός σου ο κόπος.
Η συλλογικότητα Ποε θέλει (κατά την δική μου άποψη) μια «πρόοδο» στο πως βλέπεις την κοινωνία που πιθανά μόνο σε ορισμένες αρχαίες πόλεις πχ Σπάρτη (με τα όσα προβλήματα-λάθη-σκλάβους φυσικά είχε) έκανε τα πρώτα μικρά βήματα της.
Αυτά
Όμορφο το άρθρο …
Γ.Β
Δεν θέλουμε να σου χαλάσουμε το άρθρο αλλά δες τοςυ 2 συνδέσμους για να μάθουν οι αναγνώστες σου τη σημαίνει ΠΑΣΟΚΟΦΡΙΚΗ και πόσο καλά λειτουργεί ο μηχανισμός προπαγάνδας για τη Λ.Δ της Κορέας….
το έβαλα και εγω αυτό το λίνκ πριν απο λίγο, όχι του φάρου αλλά του in.gr.
Σχολίασα και στο blog οτυ φάρου αλλά δεν ενεκρίθη ακόμα.
ΚΑΤΩ Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ!!!
Για να δω αν καταλαβα καλα:
Ο Ρουσσω (πρεπει να ηταν τοτε στο διαφωτισμο, μετα απο το μεσαιωνα οπου η Εκκλησια ελεγχε τους παντες, οπου Εκκλησια οι σημερινες μεγαλοτραπεζες, ομοια η κατασταση) πιστευει πως ο ανθρωπος στη φυση του μπορει να ζησει ελευθερος, να κανει ο,τι γουσταρει χωρις να βλαψει τον αλλον μεσα σε μια κοινωνια.
Ωστοσο ομως δεχεται την υπαρξη της εμπορευματοποιημένης κοινωνίας και επιζηταει την αναγκη για την ευρεση μιας μορφης συννενωσης οπου ο καθενας θα προστατευεται και να υπαρχει αρμονια σε ολους μεταξυ τους. Μαλιστα.
Αποδοκιμαζει τη αναπτυξη τεχνολογιας. Μα αφου θα μπορουσε να βοηθησει απιστευτα τον ανθρωπο Π.χ. θεραπειες για τον καρκινο, διευκολυνσεις στη ζωη (με το ηλεκτρικο ρευμα γενικα); Μαλιστα ειναι στις δυνατοτητες του ‘ιδανικου’ ανθρωπου συμφωνα με αυτον.
Η καταλαβα λαθος,δηλαδη μηπως εννοουσε πως αντι να μας κανει ‘αρνητικους’ δλδ ‘καπιταλιστες’ κανοντας εμπορικη τη τεχνολογια για το χρημα, αλλα να μας κανει ‘θετικους’ δλδ να τη χρησιμοποιουμε για να διευκολυνθουμε; Εκει ηθελε να καταληξει;
G.V.
Κοίτα απο λίγα που έχω διαβάσει για τις προιστορικές κοινωνίες, όταν ο άνθρωπος άρχισε να καλλιεργεί την γη την καλλιεργούσε συλλογικά, δηλαδή οι καρποί άνηκαν σε ολόκληρη την κοινότητα. Δεν θυμάμαι τον τίτλο του βιβλίου που το είχα διαβάσει αλλά θα το βρω και θα επανέλθω.
den eimai sigourh alla borei kai na sou xekatharisei kapoia pragmata panw stis proistorikes koinwnies kai thn exelixh toys to vivlio ‘Η katagwgh ths oikogeneias’ toy Engels…des to..to exw k se e-book an thes to stelnw..
Στειλε το αν θες, παντως απο τοτε που εκανα το σχολιο εχω διαβάσει παραπανω σχετικα με το ζήτημα:).
Το συγκεκριμμενο βιβλιο το εχω διαβασει αποσπασματικα απο διαφορα αρθρα(οχι ολο βεβαια).
Δεν ξερω η ανθρωπολογικη ερευνα τι μας εχει δωσει τα τελευταια χρονια ωστοσο.
tote des kai ligo thn ereuna tou evans pritchard(koryfaios anthrwpologos) isws se vohthisei parapanw…
Για να καταλάβεις και να κρίνεις ορθά τον Ρουσσώ sartiv πρέπει να κατανοήσεις το περιβάλλον στο οποίο ζούσε, που ήταν τελείως διαφορετικό απο το δικό μας. Οι θεωρίες του οποσδήποτε δέχονται αρκετή κριτική, όμως σκοπός μου δεν ήταν να κριτικάρω στο συγκεκριμένο άρθρο αλλα να παρουσιάσω κάποιες κεντρικές ιδέες γύρω απο το «κοινωνικό συμβολαιο». Αν ήθελα να κριτικάρω, τον Λοκ και τον Χομπς θα τον είχα ξεσκίσει.
Παρόλα αυτά συμφωνώ σε αρκετά σημεία με τον Ρουσσώ, όχι φυσικά σε όλα. Αλλά το γεγονός ότι ήθελε συμμετοχική δημοκρατία, ότι είχε καταλάβει πως η ιδιοκτησία διαφθείρει και το γεγονός ότι δεν ζήταγε μια ασσύδοτου τύπου «ελευθερία» που ο καθένας επιδυκνείει τη δύναμη του(όπως ακριβώς γίνεται στον καπιταλισμό), αλλά μια ιδεαλιστική μεν, αλλά με ουμανιστικές αξίες κοινωνία, με κάνει να είμαι προκατειλημένος θετικά απέναντι του.
Παρόλα αυτά σου λεω, κριτική θα μπορούσα να του κάνω σε πολλά, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι για την εποχή του δεν ήταν ένα πρωτοπόρο φωτισμένο πνεύμα.
OK καταλαβα πληρως τωρα, ευχαριστω! :-)
Εντω μεταξυ αρχισα δειλα δειλα το διαβασμα του κεφαλαιου του μαρξ.
Λοιπόν G.V επανέρχομαι στην δική σου τοποθέτηση, το βιβλίο στο οποίο είχα διαβάσει αυτά που σου παρέθεσα είναι το Δομή και μεταβολές στην οικονομική ιστορία του Douglass C. North.
Ο συγγραφέας αναφέρει πως οι άνθρωποι άρχισαν να ανπτύσουν γεωργία και κτηνοτροφία περίπου 10.000 χρόνια πρίν, και όχι ταυτόχρονα σε όλο τον πλανήτη. Οι προιστορικές κοινωνίες παρήγαγαν συλλογικά και ακολουθούσαν μάλλιστα και ενα προτόγονο μοντέλο καταμερισμού της εργασίας.
Για αναλυτικότερη περιγραφή μπορείς να δεις το κεφάλαιο 7 του συγκεκριμένου βιβλίου που αν θέλεις στο δανείζω.
Sartiv και εγω αποσπασματικά το έχω διαβάσει μη φοβάσαι:)
http://www.cretalive.gr/new/9424/lifestyle/I_Liana_Kanelli_melos_tis_Neas_Dimokratias_
gia deite !
Ντουκ! Τι αλλο θα δουμε σε τουτο το κοσμο…
Κάποιο δειλό μουνόπανο, ονόματα δεν λέμε χρησιμοποιεί το nickname μου για να σχολιαζει.
Αυτό να μην επαναληφθεί παρακαλώ.
Το ότι η Κανέλη ήταν στην Ν.Δ παίζει να ήσουν ο μόνος που δεν το ήξερε ως τωρα, εσυ και αυτός που έγραψε το συγκεκριμένο άρθρο.
Αλλάζω το nick που έχεις βάλει και προσποιείσαι ότι είσαι ο poexania σε Visitor, παρακαλώ να μην επαναληφθεί.
Ε και;
Εδώ ολόκληρος Πάγκαλος ήταν αναπληρωμαικό μέλος της Κ.Ε. του ΚΚΕ μέχρι την 12η ολομέλεια το 1968 και σήμερα είναι βέρος αντικομμουνιστής….
Τουλάχιστον η Καννέλη ήρθε από τα δεξιά ενώ οι Παγκαλο Ανδρουλάκηδες από τα αριστερά.
Η Καννέλη σας καίει ΠΑΣΟΚΟΙ…
Και το ΠΑΣΟΚ ξεκήνησε δήθεν από αριστερά και βγήκε φασιστικότερο και από το Μεταξά…
Είναι τέτοια η Αναλγησία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ αντικαθρεπτίζεται στο ΙΚΑ που ζητάει στους διαβητικούς να κόψουν τα πόδια τους γιατί κοστίζει λιγότερο από τα ειδικά γι αυτούς παπούτσια….
Όσοι τους ψήφισαν να τους χαίρονται τους νεοφασίστες του ΠΑΣΟΚ.
@ poexania
Θέλω το book και δεν το ήξερα.
Γ.Β
Το σχόλιο του ο Clone, το είχε αρχικά κάνει με το Nickname το δικό μου και για ευνόητους λόγους του το άλλαξα σε Clone απλά να το γνωρίζεται αμα δείτε τίποτα περίεργο.
Αυτά τα ολίγα, το άρθρο ολοκληρώθηκε. Πιστεύω πως αν και λίγα, είναι χαρακτηριστικά και κατατοπιστικά και δίνουν αφορμή σε κάποιον να το ψάξει περισσότερο αν θέλει. Κάποια στιγμή αργότερα μέσα στη μέρα θα κάνω και τις απαραίτητες διορθώσεις, τόσο στο δεύτερο όσο και στο πρώτο μέρος που το εχω αφήσει τόσο καιρό στην μοίρα του.
[…] Είναι γνωστό απο την προιστορία ακόμα, ότι οι άνθρωποι σχημάτισαν κοινωνίες, επειδή έτσι παρατήρησαν ότι έχουν περισσότερες ελπίδες επιβίωσης απέναντι στα στοιχεία της φύσης, αργότερα, οργανωμένοι πια σε κοινωνίες όλο και πιο πολλύπλοκες, ανακάλυψαν ότι η ζωή έτσι είναι όχι μόνο πιο εύκολη, αλλά και πιο άνετη(ο Ρουσσώ βέβαια θα είχε διαφορετική άποψη αλλά δεν είναι επι του παρόνοτος να το αναλύσω, μπορείτε αν θέλετε να δείτε τα άρθρα μου περι κοινωνικού συμβολαίο εδώ και εδώ). […]
[…] Είναι γνωστό απο την προιστορία ακόμα, ότι οι άνθρωποι σχημάτισαν κοινωνίες, επειδή έτσι παρατήρησαν ότι έχουν περισσότερες ελπίδες επιβίωσης απέναντι στα στοιχεία της φύσης, αργότερα, οργανωμένοι πια σε κοινωνίες όλο και πιο πολλύπλοκες, ανακάλυψαν ότι η ζωή έτσι είναι όχι μόνο πιο εύκολη, αλλά και πιο άνετη(ο Ρουσσώ βέβαια θα είχε διαφορετική άποψη αλλά δεν είναι επι του παρόνοτος να το αναλύσω, μπορείτε αν θέλετε να δείτε τα άρθρα μου περι κοινωνικού συμβολαίου εδώ και εδώ). […]
[…] Είναι γνωστό απο την προιστορία ακόμα, ότι οι άνθρωποι σχημάτισαν κοινωνίες, επειδή έτσι παρατήρησαν ότι έχουν περισσότερες ελπίδες επιβίωσης απέναντι στα στοιχεία της φύσης, αργότερα, οργανωμένοι πια σε κοινωνίες όλο και πιο πολλύπλοκες, ανακάλυψαν ότι η ζωή έτσι είναι όχι μόνο πιο εύκολη, αλλά και πιο άνετη(ο Ρουσσώ βέβαια θα είχε διαφορετική άποψη αλλά δεν είναι επι του παρόνοτος να το αναλύσω, μπορείτε αν θέλετε να δείτε τα άρθρα μου περι κοινωνικού συμβολαίου εδώ και εδώ). […]
[…] Είναι γνωστό απο την προιστορία ακόμα, ότι οι άνθρωποι σχημάτισαν κοινωνίες, επειδή έτσι παρατήρησαν ότι έχουν περισσότερες ελπίδες επιβίωσης απέναντι στα στοιχεία της φύσης, αργότερα, οργανωμένοι πια σε κοινωνίες όλο και πιο πολλύπλοκες, ανακάλυψαν ότι η ζωή έτσι είναι όχι μόνο πιο εύκολη, αλλά και πιο άνετη(ο Ρουσσώ βέβαια θα είχε διαφορετική άποψη αλλά δεν είναι επι του παρόνοτος να το αναλύσω, μπορείτε αν θέλετε να δείτε τα άρθρα μου περι κοινωνικού συμβολαίου εδώ και εδώ). […]
thelw mia vohtheia se parakalw ston rousseau exeis ftasei ws to kefalaio toy koinwnikou symvolaiou…tha hthela merikes epexhghseis gt den borw na katanohsw plhrws thn ennoia toy kyriarxoy sto amesws epomeno kefalaio…tha me xelaspwseis trela an me vohthseis..eyxaristw ek tvn proterwn..
Αν θες γινε περισσότερο επεξηγηματική ως προς το τι ακριβώς χρειάζεσαι, το να μου στείλεις το θέμα της εργασιας(αν προκειται για εργασια) θα βοηθούσε, οπως επισης να μου πεις τι ακριβως δεν καταλαβαινεις.
Καλύτερα να μου τα στείλεις στο email poexania@gmail.com
Ελπιζω να σου φανώ χρήσιμος
TEACHER LEAVE THE KIDS ALONE!!!
ΧΑΧΑ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Εστειλα email με απαντηση εξυπνακια θερσιτη
ΑΝΤΕ ΚΑΙ -ΔΙΚΤΑΤΩΡ- ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΧΑΧΑ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Εγω δεν παω για διδακτοριμ απλα υποστηριζω τους συμφοιτητες μου, αμα δεν μπορεσω να σε κανω να το δεις και εσυ ειναι σαν να μην το χω, που λεγε και ο Ριτσος
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ;
ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΠΛΑΚΑ. Ο ΡΙΤΣΟΣ ΠΟΥ ΚΟΛΛΑΕΙ;
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Οτι η γνωση πρεπει να διαδιδεται
χρειαζεσαι και εσυ μαθηματα μου φαινεται
τι ξερεις απο τεχνη…
ΡΕ ΜΑΛΑΚΑ ΤΑ ΧΕΙΣ ΠΑΙΞΕΙ;
ΤΙ ΚΟΥΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ;
ΠΟΛΥ ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΕΧΕΙΙΣ ΠΑΡΕΙ ΤΑ ΠΡΑΜΑΤΑ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Εμ τι στην πλακα;
Το μεσημερι σε επαιρνα τηλ να παμε για καφε αλλα δεν απανταγες
ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΔΩ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ.
ΧΤΕΣ ΠΟΥ ΠΕΣΑΝΕ ΟΙ ΚΕΡΑΥΝΟΙ ΤΟ ΚΑΛΩΔΙΟ ΕΚΟΨΕ.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ.
ΣΙΓΗ ΑΣΥΡΜΑΤΟΥ.
ΚΑΙ ΣΟΥ ΠΑ ΦΤΙΑΞΕ ΜΟΥ ΤΟ ΣΚΑΙΠ. ΑΛΛΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΠΑΣΟΚ ΠΑΝΤΑ ΠΑΣΟΚ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Εγω το σκαιπ στο εφτιαξα, αμα εσυ εισαι γιωτας και δεν ξερεις να το χρησιμοποιησεις δεν σου φταιω εγω.
Αυριο εχω πει και του σαμιο να φαμε πραμα, αμα θες περνα κατα τη 1 απο το μαγαζι να ψησομε κανα μπριτζολακι
ΕΣΥ ΕΙΣΑΙ Ο ΜΠΑΖΟΛΟΧΙΑΣ ΤΟΥ ΣΤΕΦ.
ΧΑΧΑ
ΣΤΟ ΣΚΑΙΠ ΟΙ ΛΟΓΑΡΙΣΜΟΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΔΩΣΕΙ ΓΡΑΦΟΥΝ.
ΟΤΙ Ο ΧΡΗΣΤΗΣ ΑΥΤΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΖΙ ΣΑΣ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Πες μου το ονομα σου στο σκαιπ να σε κανω προσθεση φιλου εγω
τιποτα δεν σου εμαθε ο σπανουδακης;
Η μαλλον σου εμαθε, να εισαι wanderer
OXI WANDERER ΑΛΛΑ WONDERER.
XAXA
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
ΤΑ ΧΕΙ ΧΑΜΕΝΑ ΤΟ ΑΝΑΡΧΟΚΟΜΜΟΥΝΙ. ΕΜΕΝΑ ΔΕΝ ΜΟΥ ΤΟ ΠΕ ΠΡΙΝ ΛΙΓΟ ΠΟΥ ΤΑΝ ΕΔΩ.
Α ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΡΘΩ.
ΑΔΙΚΑ ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΩ ΚΑΙ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΚΙ ΕΧΕΙ ΚΑΗΜΟΥΣ.
ΧΑΧΑ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
anarxokoummouni????????? filtate den yparxei tetoios oros…..tstststs!
ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
ΤΩΡΑ ΑΝ ΕΝΝΟΕΙΣ ΟΤΙ Η ΔΕΞΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΑΥΤΗ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΕΞΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ ΩΣ ΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΕΝΝΙΑΙΟ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ ΘΕΜΑ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
SERG PEREZ ΕΧΕΙΣ ΒΑΛΕΙ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
σου εστειλα αιτημα
Αμα μπεις στο σκαιπ καπου θα σου εχει τον αριθμο 1 η κατι τετοιο και θα γραφει αιτηση φιλιας η κατι παρομοιο
Αφου ξυπνησες πατσαουρι ελα και για φαι ο κολλητος σου δεν θα ειναι
Αναρχοκομμουνιστες υπαρχουν οντως.
Εγω δεν ειμαι τετοιος, ειμαι σκετος κομμουνιστης
ΘΑ ΣΟΥ ΛΕΓΑ ΤΙ ΣΚΕΤΟΣ ΕΙΣΑΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΩ ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙΣ ΑΡΧΙΣΕΙ ΚΙΑ ΤΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΠΟΛΥ ΣΟΩΑΡΑ ΤΑ ΠΡΑΜΑΤΑ.
ΧΑΧΑ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
ΧΩΙΡΣ ΜΕΓΑΛΟ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ.
ΓΕΙΑ ΣΑΣ